Monday 12 May 2014

Happy Mothers Day

Assalamualaikum & Annyeong !

Ya Allah, rasa macam dah berabad tak mengupdate blog. Well, problem with computer and internet. Yang si computer ni buat hal cause wayar kat otak dia dah tercabut. Internet pun nak join..  Tup.. Tup.. minggu tu pun minggu exam, jadi, bagus sangatlah kanss ? Jadilah cenggitu. Okay, takpe. Hadapi semuanya dengan senyuman. Ehh, waittt, hari ni 13/5/2014 kan ? Yaa, mothers day jatuh pada hari kelmarin isn't ?

Ya, berkaitan dengan mothers day, I actually curious sikit sama ada haram atau tidak. But lepas baca ni okayy kot. But, ni apa yang I tahu laa. ---> Hari ibu tidak haram di sambut. Matlamat ialah menghargai jasa ibu dan dengan matlamat yg sama sesuai dengan ayat al Quran yang melarang berkata kepada ibu walaupun sekadar "ahh" sahaja..Apatah lagi hadis hadis begitu banyak anjuran menghargai jasa ibu dalam erti kata "birru al walidain"

Adapun ia dari kristian,tidak semua yang asalnya dari bukan islam di larang ambil.Yang di larang ialah ibadah,adat,atau perkara yg menghilangkan erti ketuhanan dan erti islam.Selain dari itu,ia berada di bawah kaedah:-

الاصل في الاشياء النافعة الاباحة

Asal bagi sesuatu perkara yg memberi manfaat itu harus.
Hari ibu tiada suruhan dan tiada larangan,mudah mudahan tidak mengapa.

Haaaaaa, macam tu laa. So, tak laa haram kan ?

Anyway, I nak ucapkan Selamat Hari Ibu kepada semua ibu di dunia and especially for my mother !
You are number one for me.

LOVE . <3

No comments:

Post a Comment